Tak, to już lato a wraz z nim temperatury powyżej 30°C. Stanowi to cały szereg obciążeń dla naszego organizmu – i to już gdy temperatura przekracza 25°C. Wtedy nasza wydolność zaczyna spadać. Istnieje jednak kilka prostych trików, przy pomocy których z łatwością przetrwasz ten czas

Lekka dieta i dużo wody

Przy upałach nasz organizm potrzebuje mniej energii, a uczucie głodu nie jest tak silne jak w zimnych porach roku. Zamiast ciężkich posiłków przyrządzajmy sobie lekkie dania z dużą ilością owoców i warzyw, jedzmy kilka niewielkich porcji dziennie. Odciążamy w ten sposób nasz organizm, wystarczająco I tak już obciążony upałem na zewnątrz.

Przyjmowanie dużych ilości płynów to konieczność. Niech to będą 2 litry dziennie. Z powodzeniem można sięgać po wodę z kranu. Jeśli smak jest dla Ciebie zbyt nudny, możesz dodać do niej aromaty wedle upodobania. Dobrze sprawdzają się tutaj świeże owoce jagodowe, listki mięty, pokrojony w plasterki imbir czy odrobina świeżo wyciśniętego soku z limonki.

Zachowaj zimną krew

Staraj się, aby temperatura w Twoim mieszkaniu nie wzrosła zanadto. Należy wietrzyć pomieszczenia tylko we wczesnych godzinach porannych i późnym wieczorem. Przez resztę dnia drzwi i okna powinny być pozamykane, a przed intensywnymi promieniami słonecznymi należy chronić się, opuszczając markizy, rolety czy żaluzje. W raz nagrzanym mieszkaniu trudno później obniżyć temperaturę.

Jeśli przebywasz przez dłuższy czas na świeżym powietrzu, nie zapomnij o nakryciu głowy. Gorące promienie słoneczne mogą oparzyć głowę i kark, co może doprowadzić do udaru cieplnego.

Słońce – tak, ale rozsądnie

Wszyscy kochają słońce, bo kąpiel słoneczna dobrze robi duszy i ciału. Z jednej strony nasz organizm dzięki promieniowaniu słonecznemu może wytwarzać ważną witaminę D, a przy okazji od razu poprawić sobie humor.

Ale ostrożnie! Skóra nie zapomina ani jednego promienia słonecznego, który na nią padł. Gdy otrzyma tego dobra za wiele, koniec końców może grozić nam rak skóry. W bezpośrednim związku z ilością i intensywnością kąpieli słonecznych znajduje się przede wszystkim rak podstawnokomórkowy skóry. Dlatego niech Ci wejdzie w nawyk, aby w miesiącach letnich, zaraz rano, jeszcze przed wyjściem z domu natrzeć twarz kremem z filtrem. Nie pozostawaj na mocnym słońcu niż 20 minut, potem wybierz cień lub półcień. Pomiędzy godziną 13.00 a 15.00 w ogóle najlepiej unikać słońca.

Nie wpadnij w pułapkę przeziębienia

Czy wiesz, że 1/3 wszystkich infekcji w drogach oddechowych ma miejsce latem, a co piąty pasażer przeziębia się w samolocie? Winne takiemu stanowi rzeczy są przede wszystkim klimatyzacje. Zimne powietrze zwęża naczynia krwionośne w błonie śluzowej nosa i gardła, co powoduje ich wysuszanie.

Naturalny mechanizm obronny dróg oddechowych traci wówczas równowagę, co ułatwia działanie bakteriom i wirusom. Mogą one osiadać w drogach oddechowych i się tam namnażać. To samo dotyczy klimatyzacji w przestrzeni publicznej i w samochodach.

Klimatyzacja nie będzie pułapką, jeżeli:

– będziesz pić duże ilości wody w samolocie, a gardło wiążesz delikatną apaszką,

– będziesz nawilżać śluzówkę nosa wodą morską w sprayu,

– nie ustawisz zbyt nisko temperatury klimatyzacji w samochodzie, dzięki czemu różnica pomiędzy temperaturą zewnętrzną i wewnętrzną nie będzie zbyt duża,

– nawiew samochodu ustawisz nie na twarz, a na stopy,

– w supermarkecie na rzucisz lekką kurtkę.

Zachowaj również ostrożność w czasie jazdy z otwartymi oknami. Jeśli się łatwo pocisz, owiewające Cię powietrze już może być gwarancją przeziębienia.

Zrób sobie sjestę

Nocny wypoczynek w czasie upałów jest mniej relaksacyjny niż zazwyczaj. Warto więc pójść za przykładem ludzi mieszkających na Południu i podarować swojemu organizmowi wczesnym popołudniem nieco odpoczynku w zaciemnionym pokoju lub na zewnątrz w cieniu. Po krótkiej drzemce poczujesz się żywszy i będziesz mieć lepszy nastrój.

Wykorzystuj godziny ranne i wieczorne

Ruch jest zdrowy i ważny – ale nie przy temperaturach powyżej 25°C. Przełóż więc swoje aktywności fizyczne na poranek lub późne godziny wieczorne. Rano wartość ozonu w powietrzu jest jeszcze niska, dzięki czemu możesz śmiało się poruszać. Szczególnie odpowiednie będzie pływanie. Jest łagodne dla stawów, a także idealne przede wszystkim dla osób z nadciśnieniem i problemami sercowymi. Ruch w wodzie nie obciąża bowiem serca tak szybko, jak na lądzie.

Nawet jeśli chłodzenie dobrze nam robi: po orzeźwiającej kąpieli od razu zdejmij mokrą odzież i wysusz ją. Dzięki temu nie przeziębisz się i nie dostaniesz zapalenia pęcherza.

… i jeszcze kilka porad!

– Pamiętaj o wystarczającej ilości soli. Gdy się pocisz, Twój organizm traci sól, co może spowodować zakłócenia pracy serca.

– Noś lekką odzież, niezbyt ciasno przylegającą, dzięki czemu powietrze będzie mogło cyrkulować tuż przy samej skórze.

– Nie pij lodowatych napojów, ponieważ organizm potrzebuje dużych ilości energii, by podgrzać je do swojej własnej temperatury.

– Przy bardzo dużych upałach kilka razy dziennie polewaj przedramiona chłodną wodą.

– Dla szybkiego schłodzenia dotykaj żył na nadgarstkach kostką lodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.